מהי התמכרות ומה גורם לה?

לרוב האנשים ישנם הרגלים לא בהכרח חיוביים, הרגלים שהיו רוצים לשים מאחוריהם כמו אכילה בשעות הלילה (ולרוב זו לא אכילת ירקות…), כסיסת ציפורניים ועוד. עם זאת, רוב ההרגלים הללו אינם מזיקים או לפחות לא מפריעים לאדם לחיות את חייו. לא נוצרת תלות אמיתית של האדם בהרגל ולמרות שלא תמיד קל להיגמל ממנו לחלוטין, הדבר אינו פוגע  בחיים: עבודה, חיי משפחה ועוד. התמכרות היא תלות, בד”כ בחומר או בהתנהגות משני תודעה, תלות שהופכת כפייתית ומנהלת את חיי המכור הזקוק לה כדי להרגיש סיפוק ואפילו כדי להרגיש נוחות בסיסית. הסיבות להתמכרות יכולות להיות שונות: גורמים גנטיים, גורמים נפשיים כמו פוסט טראומה, הפרעות אישיות ועוד, וגם השפעות סביבתיות.

התמכרויות: לא רק לחומרים משני תודעה

ההתמכרויות המוכרות לנו אשר בעקבותיהן אנשים עוברים תהליך גמילה הן בעיקר התמכרויות לחומרים משני תודעה כמו סמים, אלכוהול ועוד. ישנן גם התמכרויות להתנהגויות משנות תודעה. חלקן נחשבות בעייתיות יותר וחלקן יכולות להיראות תמימות. דוגמה להתנהגות בעייתית שתסב נזק רב למכור בכל המישורים היא התמכרות להימורים. הימורים גורמים לאדם להתנהל באופן לא חוקי ולבוא במגע עם גורמים עבריינים. מעבר לכך יש להימורים השפעה הרסנית על המצב הכלכלי וכניסה לחובות גדולים. התנהגות הנראית תמימה הרבה יותר היא התמכרות לקניות. רבים מתייחסים לכך בחצי צחוק אך היום, במיוחד עם אתרי הסחר הרבים והאפשרות להזמין כל מה שרוצים, התמכרות לקניות נחשבת כבר בעיה אמיתית שכדאי לזהות בזמן ולמצוא דרך להתמודד איתה.

איך לבחור את המקום לטיפול בהתמכרות?

ישנם בארץ מכוני גמילה שונים המציעים טיפול בהתמכרויות. איך לבחור ליקירכם או לעצמכם את המקום המתאים ביותר? ראשית יש להבחין בי מכונים שהם ממשלתיים לכאלה שהם פרטיים. מטבע הדברים מכון ממשלתי יהיה עמוס יותר, יותר מטופלים לכל איש מקצוע הנמצא במקום. במכון פרטי לעומת זאת ישנם פחות מטופלים כך שישנם שלכל איש מקצוע ישנה פניות רבה יותר למטופלים. פרמטר שני שיש לבדוק הוא האם מדובר באשפוז מלא או חלקי. ישנם מטופלים אשר זקוקים לאשפוז מלא, במיוחד בשלב בו נעשה פירוק התלות ברמה הפיזית ויכולות להיות תופעות לוואי כמו הקריז המוכר כשמדובר על סמים. ישנן התמכרויות בהן אשפוז חלקי יעשה עבודה טובה לא פחות אך בצורה שהיא חסכונית יותר. כמובן שבכל מקרה חשוב לבדוק כיצד נעשה התהליך, האם נבנית תוכנית ייחודית לכל מטופל, מהם הכלים הטיפוליים בהם משתמש המקום ובכלל להכיר את אשי המקצוע.

שבטיא הוא מרכז לטיפול בהתמכרויות, החל מסמים ועד התנהגויות ממכרות כמו הימורים או קניות. לכל מטופל נבנית תוכנית גמילה ייחודית בהתאם לאבחון מקיף שנעשה. מוזמנים ליצור קשר.

אין באמור לעיל להוות ייעוץ רפואי, פסיכולוגי או משפטי. יש לפנות לאיש מקצוע מוסמך בהתאם למצבכם האישי.  
דילוג לתוכן