לימודי איכות הסביבה – לטובת מאבק בשינויי האקלים המאיימים על רווחת העולם

שינויי האקלים שנגרמו על ידי בני האדם גורמים לשיבושים מסוכנים ונרחבים בטבע. ולמרות המאמצים להפחיתם, הם משפיעים על חיי מיליארדי אנשים ברחבי העולם. למרבה הצער, אלה שהכי נפגעים הם אותם אנשים ומערכות אקולוגיות המתקשים להתמודד עם סכנות אלה.

לאור מצב זה, הבחירה בלימודי איכות הסביבה תציב אתכם בראש החנית, יחד עם מומחי הסביבה העולמיים שלמדו ורכשו ידע וכלים שיאפשרו להם למצוא פתרונות הולמים לאתגרים הקשורים לשינויי האקלים.

דו״ח הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים

דו״ח IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), שפורסם ב-2022 מהווה אזהרה חמורה באשר להשלכות של חוסר המעש בהקשר של המאבק בשינויי האקלים. הדו״ח מלמד ששינויי האקלים הופכים לאיום חמור על הרווחה והבריאות של הפלנטה שלנו, והפעולות העכשוויות יעצבו את הסתגלות האנשים ותגובת הטבע לסיכוני האקלים ההולכים וגוברים. 

בשני העשורים הבאים, שבהם התחממות כדור הארץ צפויה לעלות ב-1.5 מעלות צלזיוס, יעמוד העולם בפני סכנות אקלים מרובות ובלתי נמנעות. גם חריגה זמנית בלבד מרמת התחממות זו תגרום להשפעות חמורות נוספות, כאשר חלקן יהיו בלתי הפיכות, והסיכונים לחברה, לתשתיות וליישובי החוף הנמוכים יגברו.

נדרשת פעולה דחופה להתמודדות עם הסיכונים הגוברים

גלי חום תכופים, בצורות ושיטפונות חורגים כבר היום מסף הסבילות של צמחים ובעלי חיים וגורמים לתמותה המונית של מגוון מינים, כולל עצים ואלמוגים. תנאי מזג אוויר קיצוניים אלה מתרחשים בו זמנית וגורמים לכדור שלג מתגלגל, כך שקשה יותר ויותר לנהל את השפעותיו. מצבים אלה חושפים מיליוני אנשים לחוסר ביטחון חמור באספקת המזון והמים, במיוחד באזורים הפחות מפותחים בעולם.

צילום: pexels

כדי למנוע המשך אובדן של חיים, מגוון ביולוגי ותשתיות, יש לבצע פעולה אדירה ומואצת שתאפשר הסתגלות לשינויי האקלים, ובו בזמן לקצץ משמעותית את פליטות גזי החממה. עד כה, אין אחידות באשר לקידום ההסתגלות, והפערים בין הפעולות הננקטות לבין מה שנדרש להתמודדות עם הסיכונים הגוברים, רק הולכים וגדלים, במיוחד בקרב בעלי ההכנסה הנמוכה.

קיימת היום דחיפות לנקיטה בפעולה מיידית ומשמעותית לטיפול בסיכוני האקלים. נקיטה ב׳חצי כוח׳ היא כבר לא אופציה.

שמירה על הטבע וחיזוקו – המפתח להבטחת עתיד בר-חיים

לפי הדוח של IPCC, קיימות אפשרויות להסתגלות לאקלים משתנה. והדוח מספק תובנות חדשות הנוגעות לפוטנציאל של הטבע להפחית את סיכוני האקלים ולשפר את חיי בני האדם.

מתברר שמערכות אקולוגיות בריאות, הן עמידות יותר לשינויי אקלים ומסוגלות לספק שירותים קריטיים לחיים כמו מזון ומים נקיים. לפיכך, שיפור של מערכות אקולוגיות שהתדרדרו ושמירה יעילה ושוויונית על חלק גדול מבתי הגידול של כדור הארץ, יאפשרו לחברה להפיק תועלת מיכולות הטבע לספוג פחמן ולאגור אותו, ולהאיץ את ההתקדמות לעבר פיתוח בר קיימא. אבל לשם כך נדרשת תמיכה פוליטית ומימון וכספי.

לפי המדענים, שינויי האקלים מקיימים אינטראקציה עם מגמות גלובליות המסכנות את הפיתוח העתידי, כמו:

  • שימוש לא בר קיימא במשאבי הטבע.
  • עיור הולך וגובר.
  • אי שוויון חברתי.
  • הפסדים ונזקים מאירועים קיצוניים ומגפה.

דו״ח IPCC מראה שכדי להתמודד עם האתגרים השונים יש צורך שכולם – ממשלות, המגזר הפרטי והחברה האזרחית – יעבדו במשותף כדי לתעדף הפחתת סיכונים (כמו גם שוויון וצדק) בהחלטות ובהשקעות שלהם. כך אפשר יהיה ליישב בין מגוון האינטרסים, הערכים והשקפות העולם. 

לפי הדו״ח, שילוב בין ידע מדעי וטכנולוגי לידע מקומי יאפשר להציע פתרונות יעילים יותר. בכול מקרה, כישלון בפיתוח בר קיימא ובהשגת עמידות לאקלים צפוי להביא לעתיד לא אופטימלי לאנשים ולטבע.

המאמר נכתב באדיבות האתר https://sustainabilitystudies.net/

דילוג לתוכן