על הקשר בין הפרעות קשב וריכוז ובעיות בראיה

אם במבט ראשון נראה שאין קשר של ממש בין הדברים, במבט שני אפשר לחבר בין השניים. למידה, במיוחד במסגרת בית הספר, דורשת לא רק קשב וריכוז אלא תפקוד תקין של הראיה. כאשר ילד לא רואה היטב, מן הסתם קשה לו להתרכז בשיעור, קשה לו לקרוא בספר זמן ממושך ואפילו זמן קצר, לכתוב, להעתיק מהלוח ולא תמיד הוא מודע לכך שהוא אינו רואה היטב. היום המודעות להפרעות קשב וריכוז היא גבוהה וטוב שכך, אך חשוב לזכור שבעיות קוצר ראיה  אצל ילדים יכולות להביא להתנהגות דומה במובנים רבים. לכן, לצד קביעת אבחון הפרעות קשב וריכוז מומלץ לעשות לילד בדיקת ראיה, כשכדאי לכלול בה גם בדיקת מיקוד ראיה: בדיקת שיתוף פעולה ותיאום בין שתי העיניים הנדרשים בלמידה.

השפעת זמן מסך על ראיה: איך למזער נזקים

ההיצמדות למסכים קיימת אצל רובנו, החל מילדים קטנים ועד אנשים מבוגרים. ההסתכלות על מסכים, החל מטלוויזיה דרך מחשב ועד  טאבלט וסמארטפון לא מועילה במיוחד. השהיה במשך שעות בצמידות לסמארטפון מאפיינת ילדים צעירים יותר ויותר, במיוחד בתקופות שעברו עלינו כמו הקורונה בה גם אם לא רצו נאלצו לעשות זאת לצורך לימודים בזום. קוצר ראיה אצל ילדים הוא תופעה נפוצה שלמסכים יש ללא ספק קשר ישיר אליה. חשוב לשים לב אם ילד מגלה תסמינים של הפרעה  בראיה כמו שפשוף העיניים, היצמדות למסך (מעבר להיצמדות הרגילה…) או לדף בזמן כתיבה או ציור. עם זאת, גם מבוגרים סובלים יותר מקוצר ראיה כמו גם מתסמונת ראיית מחשב הנובעת משעות ארוכות של עבודה מול מחשב וכוללת יובש בעיניים, עייפות, טשטוש ראיה וכאבי ראש. הסתכלות למרחק מדי פעם מפחיתה את התסמינים ע”י שחרור שרירי העיניים.

בדיקת ראיה: מתי מומלץ לעשות?

כיוון שהפרעות בראיה, במיוחד כשזהו קוצר ראיה לילדים בגילאים צעירים, הן סמויות ולרוב הילד לא יתלונן אלא יראה סימנים שונים לכך שכדאי לעשות בדיקת ראיה. הסימנים יכולים להיות כאבי ראש, תלונה על סחרחורות או בחילות, וגם הטיית הדף או העצם עליו הילד מסתכל. לא חייבים לחכות לתסמינים כאלה ואחרים. מומלץ לעשות בדיקת ראיה החל מגילאי ביה”ס מדי שנתיים שלוש. במסגרת בית הספר נעשות בדיקות ראיה בסיסיות אך לא תמיד הן מספיקות. לכן, כדאי מדי פעם לגשת לאופטומטריסט ולעשות בדיקת ראיה כדי לגלות את הדברים בשלב מוקדם.

אופטיקה אנדי מציעה בדיקות ראיה בעזרת המכשור המתקדם ביותר. לצוות המקום ניסיון בביצוע בדיקות והתאמת משקפיים גם לילדים. מוזמנים ליצור קשר.

דילוג לתוכן